Som forretningsdesigner sørger jeg for ledelse av design- og utviklingsteam, og at det som lages har strategisk forankring. Jeg vil i praksis opptre som en organisatorisk endringsagent, en som forbereder og motiverer virksomheten til å jobbe etter designdrevne prinsipper, nemlig helhetlig, tverrfaglig, involverende, eksperimenterende og visuelt.

Jeg vil bidra til å definere forretningsmål, trusler og muligheter (det som ofte gir en sense of urgency), sette strategisk retning for design og utvikling av løsninger, forberede organisasjonen på implementering, vekst og skalering, og ikke minst fortelle historien om fremdrift, måloppnåelse og fremtidige muligheter.

I min rolle som Lead Business Designer i EGGS hadde jeg i oppgave å sikre at tjenestedesign-teamet leverte løsninger som også møtte kundens forretningsmål. Å bygge denne broen er spesielt viktig i starten av et prosjekt, når problemstillinger og brukerbehov skal prioriteres, men også i den kreative designfasen når løsningen formes.

Forretningsdesign er et nytt fagfelt, men kort fortalt handler det om å binde sammen velkjente metoder innen strategi, design, teknologisk utvikling og kommunikasjon. En forretningsdesigner skal dermed ha mange egenskaper og en sterk evne til å binde sammen tverrfaglige team. Les gjerne artikkelen min om disse viktige egenskapene her.

Forretnings- og tjenestedesign vil som regel struktureres i form av et lengre oppdrag i en viss stillingsprosent, gjerne som deltager i et tverrfaglig team. Pris avhenger av omfang, forberedelser, reisevei, etterarbeid etc. Ta kontakt for et uforpliktende pristilbud. 

Forretnings- og tjenestedesign