En enklere kundereise mot sunne levevaner gjennom bedre tjenestedesign
Jeg jobbet med
Undervisning tjenestedesign
Veiledning tjenestedesign
Workshop-fasilitering

Roede AS

Problemstilling
Roede AS er godt kjent som kursholder innen vektreduksjon, men ble hardt rammet under korona-pandemien med tidvis helt nedstengte kurstilbud. En kombinasjon av webinar og PDF ble raskt utviklet, men verken det eller en helt ny mobil applikasjon (Roede-appen) var et fullgodt alternativ til fysiske kurs, og kundene uteble. Roede ønsket derfor økt kompetanse innen digital utvikling og tjenestedesign hvor målet var å forbedre brukeropplevelsen i appen slik at den ble enklere og mer motiverende å bruke for både eksisterende og nye kunder.

Prosess
Gjennom åtte workshops har Roede-ansatte fått grundig innføring i teori og verktøy innen tjenestedesign, slik som 5-stegsmodellen, Double Diamond, Point of View, Value Proposition og Design Sprint, og har dermed fått forståelse for hvordan prinsippene bak designtenkning kan benyttes til innsiktsgenerering, problemdefinering og løsningsforbedring. Mye tid ble brukt til å åpne opp mulighetsrommet til Roede ved å se stort og helhetlig på markedet og mulige nye kundegrupper, få en dypere forståelse for hva som motiverer og trigger til livsstilsendringer, forstå hvilke forventninger dagens brukere har til digitale løsninger, og se hvilken rolle Roede kan spille for å møte disse brukerbehovene. Det ble tydelig hvilket forbedringspotensial som lå i dagens løsning, og flere tiltak var lavthengende frukter som de kunne gjøre noe med umiddelbart. 

I andre fase av prosjektet gikk Roede løs på oppskriftene sine, måltidsplanen og brukeropplevelsen i appen. To dedikerte team med ulikt fokus gjennomførte brukerundersøkelser, kartla den digitale kundereisen for å finne huller og forbedringspunkter, og trente på å skrive nye hjelpetekster, pushvarsler og brukerhistorier til utviklere. I disse ukene hadde jeg en veiledende rolle for å sikre at designprinsippene ble overholdt.

Resultat
Jo mer effektive, tilgjengelige, brukervennlige og motiverende digitale verktøy Roede har, jo flere vil de kunne hjelpe med å endre livsstil og vaner. Roede har gjennom dette prosjektet fått en ny forståelse av tjenestedesign som arbeidsmetode, og betydningen av å jobbe både mer innsiktsbasert og målgruppestyrt. De har blitt utfordret til å rette blikket ut i markedet og har fått ny forståelse for at målgruppers behov, frustrasjoner, motivasjon og ønsker kan være noe annet enn de er vant til å kommunisere – og de har sett betydningen av å være endringsvillig i takt med markedets utvikling. Denne felles kompetansen har ført til et bedre internt samarbeid og arbeidsflyt mellom de ulike avdelingene som er involvert i videreutvikling av Roedes systemer og produkter. Ti ansatte i Roede har lært å utarbeide verdiforslag og skrive brukerhistorier til digitale utviklere, og dette vil gjøre fremtidig digital utvikling mer smidig og effektiv. De har i fellesskap klart å snu arbeidsprosessene fra å ta utgangspunkt i hva selskapet har å tilby, til å se og lytte til kundenes utfordringer og behov. Roede er nå i bedre stand til å skape nye produkter, tjenester og forretningsmodeller med størst mulig verdi for brukere – inkludert de av kundene som har høye forventninger til digitale løsninger og som i utgangspunktet ikke ønsker å gå på «slankekurs». Gjennom dette arbeidet bidrar Roede til flere av folkehelsemålene som kan knyttes opp mot FN’s bærekraftsmål #3, God helse.

Sitat
«Vi opplever at organiseringen av opplæringen har fungert bra. Vi har fått dedikert tid til å delta i gruppearbeid i godt regisserte workshops og vi har satt av tid til oppgaver mellom hver workshop. Det har bidratt til at vi har klart å prioritere prosjektet fremfor å bli sittende med løpende driftsoppgaver. Alle deltakerne har satt pris på å jobbe sammen på denne måten, det har vært lærerikt og ikke minst motiverende i en ellers tøff tid for selskapet. Takk til Trine Harnes for god faglig ledelse.»