Hva er design thinking?

Design thinking, også kjent som designtenkning på norsk, er en tverrfaglig tilnærming til å forstå problemer og skape nye løsninger som tar hensyn til brukernes behov og ønsker. Jeg trives aller best når jeg kan bygge bro mellom ulike fagfelt, og få de ulike bitene i puslespillet til å passe sammen for best mulig resultat. Vil du vite hvordan? Les videre!

Hvordan jobber jeg?
Det menneskelige aspektet blir stadig viktigere for meg å løse, for altfor ofte ser jeg at gode intensjoner innen problemløsning ødelegges av manglende kompetanse, endringsvilje og samarbeidskultur. Ingen strategi er bedre enn folka som skal levere på den! Men de aller fleste problemer kan løses hvis vi bruker en smart tilnærming.

Design thinking-prosessen består vanligvis av følgende steg:

Forståelse: I første fase setter jeg meg inn i problemet eller utfordringen som du trenger å løse. Det innebærer at jeg utforsker helhetlig og analyserer hva dine brukere av løsningen egentlig har behov for. Dybdeintervjuer og observasjon kan være nyttige verktøy for å kartlegge hva som er underliggende utfordringer og rotårsaker til «grums» i maskineriet.

Definere problemstillingen: Etter å ha fått innsikt fra brukerne, må jeg definere deres behov og problemer. Kanskje er det noe annet enn du trodde? Kanskje problemet ikke er produktet, men markedsføringen av det? Eller kanskje det er interne prosesser som skaper barrierer i kundeopplevelsen? Innovasjon handler ikke bare om å utvikle nye ting, men nye måter å gjøre ting på. Personas, Jobs-to-be-done, brukerscenarier og kundereiser er verktøy jeg kan bruke for å finne de mest kritiske utfordringene.

Idégenerering: Nå som jeg har mer innsikt om hva problemet egentlig handler om kan jeg utvikle hypoteser, vurdere forskjellige muligheter og utvikle idéer, for eksempel gjennom en tverrfaglig idéutviklingsworkshop. Ingen ideer er dumme i denne fasen, men hva er det vi ønsker å oppnå? Jeg definerer noen tydelige vurderingskriterier, slik at vi kan velge idéer som er mest mulig treffsikre.

Prototyping: I denne fasen lager jeg enkle prototyper eller skisser på valgt idé. Visualisering egner seg ypperlig til å sikre felles forståelse av løsningen, hvordan den skal virke og hva den skal føre til. Prototypene bruker jeg til å teste og evaluere ideene i praksis. Prototypen trenger ikke å være en fullstendig versjon av løsningen, men den skal gi oss innsikt for videre utvikling.

Testing: Deretter er det neste steget å teste prototypen, få tilbakemeldinger fra brukerne og lære av det. Involvering av brukerne er helt essensielt for å kunne lage gode produkter og tjenester. Antagelig har vi lært mye underveis i prosessen, og blitt enda mer kjent med både problemstillingen og hva som skal til for å møte brukerbehovene.

Jeg utvikler gjerne et veikart og en implementeringsplan, slik at løsningen kan lanseres gradvis under kontinuerlig videreutvikling. En slik iterativ prosess har vist seg å være en effektiv tilnærming for innovasjon og problemløsning på tvers av mange bransjer og sektorer.

En viktig grunn til at jeg blitt helfrelst på design thinking er fordi grunnprinsippene i metoden (helhetlig, tverrfaglig, visualiserende, involverende og iterativ) ikke bare skaper mer brukerorienterte produkter og tjenester, men også en mer nyskapende samarbeidskultur. Gode designtenkere er nysgjerrige, kreative og samarbeidsorienterte. Og er det noe virksomheter har behov for i dag, så er det evne til problemløsning, omstilling og innovasjon.

Kontakt meg for å diskutere hvordan jeg kan hjelpe deg til å utvikle brukervennlige løsninger og innovasjonskultur!

Flere artikler

7 grunner til å IKKE implementere Design Thinking

De fleste er enige om at brukerorientering i produkt- og tjenesteutvikling er bra for business, men få implementerer tilnærmingen i egen organisasjon - til tross for at det gir enorme...

Hvordan definerer man en god problemstilling når det er et hav å ta av?

Denne meta-problemstillingen dukket nettopp opp i et kundemøte. Utfordringer hadde de nemlig nok av, men hvilke skulle de løse først, og hvilke egnet seg egentlig for en design sprint? Kunne...
Cathrine Haare Aldorino og Trine Harnes

Nytt samarbeid kombinerer prosessfasilitering med undervisning!

Har du noen gang deltatt i en Design sprint som ikke ledet til noe? Eller er du bare lei av å stadig foreslå gode idéer til ledelsen, som aldri følger...