Å bruke prinsippene og verktøyene i Design Thinking i et forretningsperspektiv gjør meg i stand til å lede designdrevne innovasjonsprosesser (feks en Google design sprint) og bygge innovasjonskultur og gjennomføringskraft i en virksomhet.

Design Thinking

Hvordan jobber jeg med Design Thinking?

Som Design thinking konsulent vil jeg samarbeide med deg og din organisasjon for å hjelpe dere i å forstå eksisterende og nye målgrupper, og sikre at produktene eller tjenestene deres møter forventningene til brukerne. Brukerne kan være både eksterne (kunder) og interne (ansatte). Jeg ser helhetlig på utviklingsprosessen, og bidrar til å øke innovasjon- og gjennomføringsevnen i en virksomhet.

Prosessen

1. Gjøre forberedelser
a) Intervjuer med viktige stakeholders for å få oversikt over forretningsmål, ambisjoner, intern kapasitet, teknologiske rammebetingelser og eventuelle utfordringer dere måtte ha som organisasjon.

b) Research på konkurrenter, eksisterende løsninger og aktuelle trender.

Begge oppsummeres gjerne i en enkel SWOT-analyse for å ha et videre diskusjonsgrunnlag med beslutningstagere.
1
2. Sette rammer for samarbeidet
a) Debrief for å sikre felles forståelse av problemstillinger. Den bør definere målgrupper, målsetninger og en struktur for samarbeidet, inkludert avgrensninger eller avhengigheter til andre prosjekter.

b) Hvis behov: Workshop for å definere og prioritere målgrupper, suksesskriterier og målsetninger for samarbeidet.
2
3. Forstå brukerbehov
a) Tjenestesafari der jeg er testbruker av eksisterende løsning, og kartlegger kundereisen for å finne friksjon og smertepunkter. Oppsummeres i en presentasjon med forslag til forbedringer.

b) Teoretisk introduksjon til tjenestedesign (feks empati-verktøy for kvalitativ brukerinnsikt, målgruppeforståelse og kundereiser), slik at oppdragsgiver selv kan ta eierskap til innsikt om brukerne/kundene sine.
c) Hvis behov: Utføre dybdeintervjuer av brukere (kunder og/eller ansatte) for å avdekke uttalte og ikke uttalte behov og ønsker.
3
4. Skape idéer
a) Prosessfasilitering og veiledning i workshops om kreativ idéutvikling der vi setter brukerens behov i sentrum.

b) For at dere skal kunne prioritere problemer som er verdt å løse vil jeg bruke flere verktøy for å definere gode verdiforslag.
4
5. Designe og validere
a) Fasilitering av hypotesedrevet idéutvikling og designprosess, der vi gjennom prototyping, testing og direkte tilbakemeldinger fra målgruppen reduserer risiko for at vi lager løsninger på feil problem.

b) Hvis behov: Planlegging og fasilitering av 1 ukes design sprints, en svært effektiv design- og valideringsprosess for større, forretningskritiske beslutninger.
5
6. Implementere
a) Jeg kan bidra med å øke læringsevnen og engasjementet i organisasjonen, eller tydeliggjøre mål og ansvar. Verktøy i denne fasen er feks Lean coaching, endringsledelse, selvledelse, opplæring og feedback.
b) Hvis behov: GAP-analyse og konkretisering av veien mot ny visjon; hvor står vi i dag, hvor skal vi og hvordan kommer vi dit?
6
7. Levere
For å unngå «business as usual»-fella under operasjonalisering, dvs at man prioriterer daglig drift fremfor langsiktig strategi, er det viktig å holde engasjement, eksperimentering og læringstrykk oppe. Jeg gir råd om ledelse i kreative miljøer, innovasjonskultur, kompetansebygging, skalering, rekruttering, partnerskap og måling av fremdrift og lønnsomhet.
7
8. Konkludere
Veien mot visjon bør være så transparent som mulig. For å skape varig endring og en lærende organisasjon må man hele tiden kommunisere og fortelle historien om endringsreisen man er med på. I avsluttende fase vil jeg skrive en oppsummerende rapport med refleksjoner om hva teamet har oppnådd, verdien av designdrevet innovasjon og anbefalinger om videre arbeid.
8

Test om din bedrift har behov for design thinking!

Ta en rask og uforpliktende test for å se om design thinking er noe for deg.