En endringsreise mot 2030
Jeg jobbet med
Prosessledelse
Teamledelse
Workshop-fasilitering
Tjenestedesign
Brukerinnsikt

Circle K

Omtrent 80% av alle nye biler som ble solgt i Norge i 2022 var elektriske. Circle K begynte i 2018 på sin reise fra å være en ren bensinstasjon-kjede til å bli en mer fremtidsrettet og miljøvennlig energistasjon. De ønsket hjelp til å se brukerperspektivet når de skulle gå i gang med å utvikle infrastruktur og tjenester innen lading.

Et designteam fra EGGS ble innlemmet i Circle K’s nyopprettede corporate startup for lading. Trine var Business designer og Design Lead.

Etter å ha kartlagt brukerreiser og berøringspunkter gjennom hele økosystemet, begynte teamet å designe og teste ulike konsepter og prototyper. Ikke bare for Circle K-stasjonene, men også for et helt nytt jobb- og hjemmemarked. Brukerinnsikt, kundereiser for reisende langs veien, hjemme- og bedriftslading, samt en mengde idéer for produkter og tjenester ble samlet i en tjenestestrategi. Kontaktpunktene for en ny helhetlig ladetjeneste inkluderte visuelt design for Circle Ks hurtigladere og hjemmeladere, emballasje, brosjyrer, instruksjoner, skilting på stasjoner og Circle Ks nettside circlekcharge.no.

Circle K Norge ble først i verden til å skifte ut bensinpumper med ladeautomater!

Circle Ks corporate startup og pilotprosjekt eMobility ruller videre når dette skrives i 2023. CTO Johan Grönlund kan fortelle at teamet fortsatt plukker opp tjenestestrategien fra 2017/2018 innimellom. «Det er mye bra der. Et godt stykke arbeid», sier han.