Å utvikle nye produkter, tjenester og forretningsmodeller med designdrevne metoder er krevende for de fleste virksomheter. Forretningsperspektivet, daglig drift og alt av rutiner og prosesser som har fungert helt OK frem til nå, utfordres av brukerperspektivet i design thinking.
Design thinking metoden innebærer å jobbe etter følgende prinsipper:
- Helhetlig – jeg ser på hele kundereisen over tid, på tvers av fysiske og digitale møtepunkter, og jeg jobber for at det dere ønsker å gjøre ut mot markedet speiles innover i egen organisasjon
- Tverrfaglig – jeg henter kompetanse fra ulike fagfelt og sørger for at dere jobber som team mot felles mål
- Visuell – jeg tegner opp kart og terreng for å være mest mulig transparent og skape en felles forståelse, enten det gjelder strategiske muligheter, idéer, digitale økosystem eller prototyper
- Involverende – jeg sørger for at brukere av løsningen blir inkludert i utformingen av den, slik at behovene blir lyttet til og vi ikke faller for fristelsen i å anta at vi vet hva de vil ha
- Iterativ – jeg eksperimenterer i alle faser av designprosessen, og lærer raskt hva som fungerer og ikke fungerer, slik at dere minimerer risiko for å utvikle feil løsning på feil problem
Å jobbe etter disse prinsippene krever mye av en organisasjon. Viktige premisser er for eksempel å ha tillit til metoden, være konsekvent og metodisk når det er mer fristende å ty til gamle mønstre, og samtidig ha et genuint ønske om endring. Det vil som regel alltid finnes skeptiske motstandere og sabotører. Men for at virksomheten skal ha bedre odds for å overleve i fremtiden må dere tørre å stå i disse utfordringene. Det betyr at kompetanse på design thinking teori er lite verdt uten praktisk tilrettelegging og ledelse.
Dere har to valg; enten gi hele organisasjonen opplæring innen designdrevne metoder eller ansette/utvikle en eller flere som kan fungere som spydspisser og ledere av innovasjonsprosjekter. De vil kunne fungere som katalysatorer for endring og innovasjon, og får gjerne tittelen design thinking coach eller innovasjonsleder.
Som design thinking coach i din organisasjon vil jeg for eksempel:
- Utfordre etablerte sannheter, enten det er eksisterende arbeidsprosesser, målgrupper eller løsninger på problemer.
- Fasilitere for endring og vekst ved å være en nøytral støttespiller for teamet, ved å balansere brukerbehov med forretningsbehov og ved å hente ut styrkene i hvert enkelt individ. Utover det går jeg minst mulig i veien.
- Gi praktiske råd og håndfaste verktøy som skal gjøre dere i stand til å samarbeide kreativt og endre måter å jobbe eller tenke på